Wat kost OpenX Enterprise?

Een paar weken geleden verscheen een bericht op het weblog van OpenX, over de publicatie van een marketing white paper over “The Real Cost of Hosting an Ad Server“. Dit marketing paper was bedoeld om een vergelijking te trekken tussen de kosten van een zelf gehoste OpenX installatie, de kosten van het zelf hosten van DART Enterprise en de kosten van een account bij OpenX Enterprise. Dit marketing paper is hier te downloaden.

Toen ik dit marketing paper las, viel me meteen op dat in de vergelijking de kosten van OpenX Enterprise helemaal niet duidelijk worden vermeld. Dat is verrassend, want hoe kan er nu een vergelijking gemaakt worden tussen een paar getallen als je een van die getallen helemaal niet noemt? De OpenX Enterprise product pagina op de OpenX.org website toont ook geen prijsinformatie, alleen maar een formuliertje waarmee mensen contact kunnen opnemen met de verkoopafdeling van OpenX.

Gelukkig heb ik de laatste tijd een paar offertes van OpenX aan potentiƫle klanten van OpenX Enterprise kunnen inzien. De prijsstructuur van OpenX Enterprise is als volgt:

  • Ten eerste is er een eenmalig opstarttarief van 1.000 US$.
  • Dan is er een minimum maandbedrag van US$ 1.200, voor volumes tot maximaal 50 miljoen advertentievertoningen per maand.
  • Tenslotte geldt een tarief van US$ 17,50 per 1 miljoen impressies, als men over de eerder genoemde grens van 50 miljoen impressies per maand gaat.

Wat betekent dit nu precies in de praktijk? Ik heb een aantal calculaties gemaakt van de totale jaarlijkste kosten van het gebruik van OpenX Enterprise voor diverse volumes, en de resulterende CPM (cost per mille). Ik heb de opstartkosten meegenomen in de kosten van het eerste jaar.

  • 10 miljoen impressies per maand: US$ 15.400 voor een jaar ofwel US$ 0.128 CPM
  • 25 miljoen impressies per maand: US$ 15.400 voor een jaar ofwel US$ 0.051 CPM
  • 50 miljoen impressies per maand: US$ 15.400 voor een jaar ofwel US$ 0.026 CPM
  • 100 miljoen impressies per maand: US$ 25.900 voor een jaar ofwel US$ 0.022 CPM
  • 250 miljoen impressies per maand: US$ 57.400 voor een jaar ofwel US$ 0.019 CPM

Ik denk dat het duidelijk is uit deze bedragen dat het voor een publisher met een volume lager dan 50 miljoen impressies per maand gewoon te duur is om OpenX Enterprise te gebruiken. De CPM kostprijs zou wel eens hoger kunnen zijn dan de marge op de advertentieverkoop, dan ontstaat er een operationeel verlies in plaats van een voordeel van het outsourcen van de adserver. Eenmaal boven de 100 miljoen impressies per maand wordt de CPM prijs wat meer realistisch, maar het is nog steeds erg duur.

De enige conclusie die ik hier uit kan trekken is dat het bedrijf OpenX niet echt belangstelling heeft in het overnemen van de hosting van wat zij beschouwen als “de kleintjes”, dus met een volume onder 100 miljoen impressies per maand. Ze gaan liever achter de grote vissen aan, begrijpelijk als dat de klanten oplevert die mooie jaarlijkse omzetten opleveren.

Maar wat is er dan over van de gangbare OpenX gebruiker, organisaties en kleine bedrijven die OpenX gebruiken om de advertenties voor een niche website of een kleine publicatie te beheren? Het is natuurlijk nog steeds mogelijk om “OpenX OnRamp” te gebruiken, dat is de nieuwe naam voor wat voorheen OpenX Community Hosted werd genoemd. OpenX OnRamp is gratis zolang men onder de 50 miljoen impressies per maand blijft. Er zijn echter ook nadelen, want OpenX OnRamp heeft regelmatig last van performance problemen, storingen en gebrekkige support. Voor een serieus bedrijf is OpenX OnRamp naar mijn mening geen realistische optie. De ironie van het woord “ramp” in de productnaam zal buiten Nederland niet doordringen, denk ik.

Een andere optie is om “OpenX Source” te gebruiken, dat is de nieuwe naam voor de downloadbare source code van OpenX. Die kan men dan op de eigen server installeren. Het is natuurlijk ook mogelijk het product door de hostingfirma op een dedicated server laten zetten, of de hosting uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Deze laatste opties worden in het marketing paper volledig genegeerd. Het is waar dat een publisher dan zelf moet zorgen voor goede hosting, maar de jaarkosten hiervoor zijn waarschijnlijk best op te brengen in relatie tot de advertentie-inkomsten.

Update 20 december 2010: Bij de Engelstalige versie van dit artikel “The real costs of OpenX Enterprise” is een interessante discussie ontstaan.

About Erik Geurts - onafhankelijk OpenX Source Specialist

Erik Geurts is een zeer ervaren onafhankelijk OpenX Source specialist, OpenX Source hosting provider en plugin ontwikkelaar. Hij is sinds eind 2003 actief betrokken bij de OpenX community, onder andere als trainer en consultant. Hij is ook eigenaar van een bedrijf dat hosting van de OpenX Source software verzorgt, en daarnaast geavanceerde plugins voor OpenX Source ontwikkelt. Erik Geurts heeft als OpenX consultant gewerkt voor honderden bedrijven in tientallen landen.

OpenX Source Ad Server