How to: Dynamisch een affiliate ID invoegen in een banner

Ik krijg regelmatig vragen per mail of via het contactformulier, die relevant kunnen zijn voor meerdere mensen. Daarom heb ik een Vraag & Antwoord rubriek gemaakt. Ik zal de komende tijd meer antwoorden plaatsen.

Lorand Minyo uit Roemeniƫ stuurde me deze vraag:

Ik heb een campagne die op meerdere sites van verschillende publishers loopt, met twee banners er in. De publishers vertonen de invocation code op hun sites, en ik gebruik OpenX om de views en kliks te tellen. Ik zou echter ook elke publisher in staat willen stellen om voor dezelfde banner een andere link te gebruiken – bijvoorbeeld toont banner X met als link mijnurl.nl?affid=1, en publisher 2 toont dezelfde banner X met als link mijnurl.nl?affid=2, enzovoorts. Dit zou erg handig zijn, want dan kan ik de views en kliks in OpenX meten en de bestellingen in mijn winkelsysteem. Mijn vraag is dus: Kan ik verschillende links in dezelfde banner gebruiken, afhankelijk van de zone of de pubisher?

Dit is mogelijk, en het is niet eens zo moeilijk. Ik stel voor om twee technieken te gebruiken die niet erg bekend zijn, namelijk “site variables” in de invocation code en magic macros in de banners. Hieronder zal ik uitleggen hoe dat werkt.

Publisher informatie toevoegen aan OpenX invocation code

Als Openx de invocation code voor een zone aanmaakt, dan bevat een regel van die code het ID van de zone waar het om gaat:

document.write (“?zoneid=1″);

Wat veel mensen niet weten is dat er extra parameters aan deze regel kunnen worden toegevoegd. Dit voorbeeld laat zien hoe dit kan worden toegepast in het scenario dat Lorand in gedachten heeft:

document.write (“?zoneid=1&pubid=X”);

Geef elke publisher de instructies om de hoofdletter X in de invocation code te veranderen in het getal dat je wilt gebruiken om deze publisher uniek te identificeren. Telkens als OpenX een ad request verwerkt is deze extra informatie ook bekend, in dit geval dus een variable met de naam “pubid”.

Dynamisch een banner of link aanpassen

Nu we de ID van de publisher in OpenX weten gedurende de verwerking van de ad request, moeten we alleen nog een manier vinden om deze ID in de banner in te voegen. Er is een relatief onbekende feature in OpenX genaamd “Magic Macros” waar dat mee kan.

We kunnen deze techniek toepassen op vrijwel elke banner in OpenX (het kan dus een image banner zijn met een destination URL, maar het kan net zo goed een HTML banner zijn). De link zar er dan ongeveer zo uitzien:

http://www.mijnurl.nl

Wat een Magic Macros kan doen is eenvoudig, ik geef een voorbeeld dan wordt het snel genoeg duidelijk:

http://www.mijnurl.nl?affid={pubid}

Elke keer als een banner met deze magic macro wordt vertoond via een zone waarvan de invocation code is voorzien van extra parameter zoals hierboven beschreven, zal OpenX automatisch de magic macro vervangen door de waarde van de variable ‘pubid’. Als de zone dus wordt aangeroepen als:

document.write (“?zoneid=1&pubid=abc”);

Dan zal de banner worden geleverd met deze link:

http://www.mijnurl.nl?affid=abc

Deel dit via:
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • email
About Erik Geurts - onafhankelijk OpenX Source Specialist

Erik Geurts is een zeer ervaren onafhankelijk OpenX Source specialist, OpenX Source hosting provider en plugin ontwikkelaar. Hij is sinds eind 2003 actief betrokken bij de OpenX community, onder andere als trainer en consultant. Hij is ook eigenaar van een bedrijf dat hosting van de OpenX Source software verzorgt, en daarnaast geavanceerde plugins voor OpenX Source ontwikkelt. Erik Geurts heeft als OpenX consultant gewerkt voor honderden bedrijven in tientallen landen.

Comments

  1. Valentijn Langendorff says:

    Hallo,

    Ik ben een eigen blog waar ik een RSS feed zich als banner wil laten gedragen. Dus een clicktag hangen aan een link als het ware.

    Bijvoorbeeld: domein.nl/openx/www/delivery/ck.php?bannerid=5&affid=2

    Heb ik daar dan sturing mee [statistieken] van waar de banner gekoppeld wordt? Dus in dit geval door website 2 en de banner los uiteraard?

    Met vriendelijke groeten, Valentijn

    • Hallo Valentijn,

      Er zijn wel bepaalde mogelijkheden hiervoor, maar je moet je wel realiseren dat OpenX in principe geen kliks kan tellen als er niet eerst een impressie heeft plaatsgevonden. Een uitzondering hierop is de code die ook bedoeld is voor gebruik in e-mail nieuwsbrieven.

      Wat in ieder geval niet zal gebeuren is dat je (in jouw voorbeeld) statistieken zult krijgen over de verschillende affiliate ID’s die je aan de parameter affid toevoegt.

      • Valentijn Langendorff says:

        Hoi,

        Ja, dank je. Desnoods een hidden banner plaatsen, beetje raar maar ach, het zou in principe werken.

        Maar de noscript code zou toch in principe toch ook werken? Gezien het img src tag gedeelte?

        Verder zou ik mijn eigenfeeds willen monitoren via OpenX, maar misschien is het een beetje
        overdreven omdat dat hiermee te doen. Wellicht moet ik OpenX laten doen waar het goed in is?

        Ps zeker bij Online marketing dagen geweest in de jaarbeurs?

        Met vriendelijk groeten, Valentijn Langendorff